Het grote bruinkoolgat
Welkom Gast ( Log In | Registreer )
![]() ![]() ![]() |
Het grote bruinkoolgat
| MoTo |
Apr 14, 2012 10:05
|
|
Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 5.626 Lid sinds: 9-June 06 Uit: Valkenburg (Limbabwe) Lid Nr.: 142 |
Halo Fooks,
ik was donderdag nabij Eschweiler in Duitsland (is ong. 20 km boven Aken) en ben daar gaan kijken naar de bruinkoolwinning. De indruk was verbijsterend. Ongelooflijk grote machines en één hééééél groot diep gat. Daar wordt in dagbouw bruinkool gewonnen voor de energiecentrale. Als je dit ziet denk je echt dat dit nooit meer goed komt en dat we inderdaad onze eigen wereld kapot maken. Er worden hele dorpen opgekocht en de bewoners zijn vertrokken. 1: Van ver zie je al de centrale met zijn koeltorens. ![]() 2: Er ligt een 45 meter hoge uitzichttoren op een kunstmatige heuvel. Dat ding beklommen en van daaraf enkele foto's gemaakt. ![]() 3: Ik had zelfs de moeite genomen om de 500 mm Pentacon mee naar boven te slepen. Wat een beest is dat ![]() 4: kijkend vanaf de rand van de groeve in een ongeveer 180 meter diep gat, zie je dus dit: (let op de "grote" van de personen die er lopen, dan krijg je een indruk van de enormiteit van het geheel. Op de 2e band van links zie je onderaan een rood stipje. Dat is een werkman!! ![]() 5: er is een uitzichtspunt waar je een gedeelte van de groeve kunt zien. De verschillende kleuren in de grondlagen zijn grondsoorten die je ziet. Om een indruk te krijgen van hoe groot die graafmachines zijn; rechts onder staat er een. Kijk je nu net over de rechter leuning het gaat in, dan zie je 2 kleine witte puntjes. Dat zijn van die 4x4 Toyotajeeps. ![]() 6: de machines die gebruikt worden zijn van een omvang die je begrippen te boven gaan. Die kerktoren ligt aan het randje van de groeve en niet zo gek ver van die machine af. De voorste arm met roterende graafbak kan op en neer en naar links en rechts. ![]() 7: na enig (illegaal) kruip- en sluipdoor werk dichterbij die grote graafmachine gekomen. ![]() 8: om je een indruk te geven van het formaat van alleen de graafbak de volgende foto. Mijn 2 fotomaten staan (met het busje) op een afstand van slechts tientallen meters. Die roterende bak gaat dus van links naar rechts en vertikaal op en neer om alle grond weg te vreten. ![]() 8a: ![]() Uiteraard kregen we "problemen" Es war nicht erlaubt so nah zu kommen!!!! Bij een gesprek draaide de bewaker bij. Rond 2060 moet alles klaar zijn en is er een groot meer ontstaan. Het grondwater is dan weer op zijn oude peil en middels een verbinding met de Rijn is het gat dan vol gelopen. We zijn naar een dichtbij gelegen dood dorp gereden. 9: daar vindt je dus dichtgespijkerde huizen / kerkjes enz. ![]() 9a: ![]() P.s. Deze serie is niet zozeer gemaakt voor de fotokunst maar meer ter info van de absurditeit van de omvang van dit geheel. Mocht er ook iemand naar toe willen? Laat even weten, krijg je routebeschrijving. Voor verdere info: http://www.youtube.com/watch?v=mm889aCXq2U&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=mm889aCXq2U&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Qhx749hNhE4&feature=related |
| JPC |
Apr 14, 2012 10:29
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 8.651 Lid sinds: 22-May 06 Uit: Katwijk aan/zee Lid Nr.: 100 |
Kan hier niet zo blij mee zijn ! Heet dit nu : ,,Je eigen graf graven,, ?
De foto,s zijn goed en # 3 doet het prima ! -------------------- Morgen maak ik m,n mooiste foto. Canon 400 D / 40 D en véél glas van 28/500mm
|
| Bontaalie72 |
Apr 14, 2012 10:52
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 15.115 Lid sinds: 27-September 07 Uit: hier maar soms daar Lid Nr.: 675 |
Was toevallig een paar weken terug op discovery 255 mm lang en 96mm hoog "kraantje" mooie serie
|
| Jan |
Apr 14, 2012 13:09
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 23.613 Lid sinds: 1-May 06 Lid Nr.: 45 |
Heel informatief!
De foto's zijn helaas wel veel vanaf een afstandje genomen en geven dan meer overzichten, die hier ook nog vrij klein (800 pixels) worden getoond. De 500 mm bij 3 was dan ook een prima keuze, maar had van mij wel meer ingezet mogen worden Met een panoramafoto was bijvoorbeeld 4 m.i. veel sterker maar voren gekomen, een groot gat? dan ook een grote foto! Ik ken natuurlijk de omstandigheden niet (bewaker ondertussen gearriveerd?) maar een foto vanaf de plek waar je maten stonden was wel dé foto geworden. Maarrr... ik ben misschien ook wat beïnvloed door de t.v. beelden, die duidelijk wel de vrije hand kregen om overal bovenop te zitten Als het gat straks gevuld is met water zie je er natuurlijk niets meer van en misschien komt er een tijd dat water meer waard is dan delfstoffen, het gebrek aan zoet water in Nederland is nu al actueel: http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=137031 |
| Marwil |
Apr 14, 2012 16:54
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 12.212 Lid sinds: 21-March 08 Uit: 's-Gravenhage Lid Nr.: 874 |
Gigantisch.
Mooie en informatieve beelden. Ik wist niet dat deze graafmachientjes zoooo groot waren. -------------------- 3 x ©anon en enige glaasjes......proost !! http://terhorstmarwil.blogspot.com/ || http://www.pbase.com/horsm ![]() |
| Ellie Wijman-Loots |
Apr 14, 2012 18:17
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 9.763 Lid sinds: 13-July 08 Lid Nr.: 1.020 |
die zijn inderdaad gigantisch groot, weet nog dat die enkele jaren geleden van de oude groeve naar deze moesten worden verplaatst, dat ging toen met enkele meters per dag omdat veel onstakels moesten worden weggewerkt.
was een complete oploop en werden de vorderingen elke dag weergegeven in de krant. Jammer dat voor de electriciteit deze ingreep in het landschap noodzakelijk is. Maar ben benieuwd als deze groeve is uitgeput waar men dan de bruinkool vandaan wil halen want daar zijn die electriciteitscentrales wel op gebouwd. Mooie informatieve serie Moto. Moet daar ook maar een keer heenrijden. Van ons uit niet zo ver. -------------------- Neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn.
|
| CanonRob |
Apr 14, 2012 18:54
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 27.845 Lid sinds: 29-August 07 Uit: Neslamruub Lid Nr.: 645 |
hele gave reportage moto
-------------------- CanonRob
je hoeft niet altijd zichtbaar te zijn, om op te vallen. |
| MoTo |
Apr 14, 2012 19:34
|
|
Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 5.626 Lid sinds: 9-June 06 Uit: Valkenburg (Limbabwe) Lid Nr.: 142 |
n.a.v. de opmerking van Jan; ik heb een gedeelte van een 360 graden pano hier gezet om je een indruk te geven van het gigantische gebeuren daar. Het hele pano is ruim 65 Mb. Dat is wat veel voor door de leidingen te duwen. Dat grijze vlak op de voorgrond is een stuk uitbouw van de uitzichttoren. In het hart van de foto en verder naar rechts zie je het gat.
Helemaal rechts staat de graafmachine die ik van dichtbij gefotografeerd heb. Voor de koeltorens is geen weiland met druivenstokken maar staan allemaal zonnepanelen opgesteld. Volgens de bewaker leveren die slechts de helft van de energie van een windmolen. ![]() allen verder bedankt voor de reacties. |
| Jan |
Apr 14, 2012 20:12
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 23.613 Lid sinds: 1-May 06 Lid Nr.: 45 |
QUOTE(MoTo @ Apr 14, 2012 19:34) n.a.v. de opmerking van Jan; ik heb een gedeelte van een 360 graden pano hier gezet om je een indruk te geven van het gigantische gebeuren daar. Het hele pano is ruim 65 Mb. Dat is wat veel voor door de leidingen te duwen. Dat grijze vlak op de voorgrond is een stuk uitbouw van de uitzichttoren. In het hart van de foto en verder naar rechts zie je het gat. Helemaal rechts staat de graafmachine die ik van dichtbij gefotografeerd heb. Voor de koeltorens is geen weiland met druivenstokken maar staan allemaal zonnepanelen opgesteld. Volgens de bewaker leveren die slechts de helft van de energie van een windmolen. ![]() allen verder bedankt voor de reacties. Een grote foto kun je toch comprimeren? We doen hier niet anders. Deze foto was 233 Mb en toch staat hij gewoon in het rijtje |
| Vroem |
Apr 16, 2012 13:51
|
|
Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 13.848 Lid sinds: 27-April 06 Uit: a/d kust Zeeland Lid Nr.: 33 |
Een foto dichterbij dat graafding had ik waarschijnlijk mooier gevonden.
Het is nu allemaal wat té veraf. -------------------- Als u de achtergrond niet kent, oordeel dan niet té snel
Ik respecteer ieders mening, doe dat ook met die van mij a.u.b. At the heart of the image |
| MoTo |
Apr 16, 2012 14:34
|
|
|
| Ellie Wijman-Loots |
Apr 16, 2012 14:42
|
![]() Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 9.763 Lid sinds: 13-July 08 Lid Nr.: 1.020 |
ja het is moeilijk voor de meekijkende fotografen, die willen altijd helemaal vooraan staan, maar soms.........zoals hier, moet je met minder genoegen nemen en gewoon genieten van deze foto's en minder genieten
gave serie moto ook het panorama mag er zijn. -------------------- Neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn.
|
| Mispel |
Apr 16, 2012 17:14
|
![]() Ontspanner ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 4.304 Lid sinds: 10-October 08 Uit: Houten Lid Nr.: 1.111 |
En dat alles voor onze energie grootverbruik.
Een voordeel: er komt een meer voor terug -------------------- Kijk ook eens naar mijn foto's op Flickr en Photobucket
|
| Vroem |
Apr 17, 2012 14:15
|
|
Sluiter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Members Posts: 13.848 Lid sinds: 27-April 06 Uit: a/d kust Zeeland Lid Nr.: 33 |
QUOTE(MoTo @ Apr 16, 2012 14:34) QUOTE(Vroem @ Apr 16, 2012 14:51) Een foto dichterbij dat graafding had ik waarschijnlijk mooier gevonden. Het is nu allemaal wat té veraf. Vroem dichterbij dean op 8 en 8a gaat niet, dan waren we in dat grote diep gat geflikkerd Andere lens erop dan de gebruikte 50 m/m misschien? -------------------- Als u de achtergrond niet kent, oordeel dan niet té snel
Ik respecteer ieders mening, doe dat ook met die van mij a.u.b. At the heart of the image |
![]() ![]() ![]() |
| Lo-Fi Versie | De tijd is nu: Sun May 19, 2013 9:43 |