Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Hoe fotografeer ik een motorrijder?
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
Vfrood
Hallo,

Ik kreeg gisteren de vraag of ik eens een motorrijder met zijn vrouw wilde fotograferen in actie.

Bedoeling is natuurlijk, dat dit in een bocht gebeurt.

Hier heb ik voor nodig:
* een lekkere bocht, die op zich leuk doordraait;
* een motor met man en vrouw natuurlijk;
* redelijk tot goed weer;
* leuke achtergrond wellicht.

Maar nu de foto.....

Heb de beschikking over de:
* eos40D;
* 10-22;
* 24-105;
* 100-400;
* de 580 II

Ik heb het plan om aan de binnenkant van de bocht te staan en dan de 10-22 OF de 24-105 te gaan gebruiken. We zitten niet op een circuit, dus het is openbare weg....
Iemand die mij adviseren kan:
* onder welke weersomstandigheden (strak blauwe hemel; stapelwolken)
* tijdstip
* langzame sluitertijden en meetrekken; snelle sluitertijden en bevriezen
* eventueel stroboscoopflits erbij?

Locatie zal heel waarschijnlijk op een provinciale weg zijn in een 200graden doordraaier!

Is eventueel de buitenkant van de bocht nog wat? Of dat toch maar niet doen ivm risico's?
De binnenkant van de bocht is mede ingegeven omdat de kijkrichting naar binnen is!

NB. Dit topic staat op meerdere fora. Hoe meer info hoe beter!

Jan
Ben benieuwd wat hier uit komt smiley.gif

Een idee: zoek een wat groter parkeerterrein en laat de rijder om je heen draaien, het is een stuk veiliger, de snelheden zijn niet zo hoog en je kunt bovenstaande variaties toepassen en zo wat inschieten voor het echte werk op de weg (en wie weet zit er ook nog een aardige bij smiley.gif ).
Steenbok
Zoals je weet rij ik ook motor. Ik zou een rustige bochtige polderweg uitzoeken waar jij als fotograaf op het weiland kan staan in de binnenbocht.

Als lens zou ik persoonlijk de 100-400 gebruiken omdat je dan wat afstand kan nemen. Ook heeft deze standje 2 voor het pannen. Dat heeft de 24-105 niet.

Sluitertijd zal rond de 1/60ste tot maximaal 1/125 moeten zodat je de wielen niet helemaal scherp zijn deze moeten ronddraaien.

Je kan ook foto's maken vanuit een rijdende auto en schuinachter of voor de motor rijden. Dan kan je wel de 24-105 gebruiken.

Maar wat je ook doet denk ten allen tijden aan jou veligheid, die van de motorrijder en van je medeweggebruikers want dit is wel linke soep.

Ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten.

Gr. Chris afro.gif afro.gif afro.gif
Chris
Zoek een rustige weg uit, of kijk ergens op een industrieterrein.
Houd wel goed rekening met eventueel ander verkeer.
Denk dat binnenkant bocht het mooiste is, maar buitenkant zou ik ook zeker proberen.
Je lenskeuze vind ik oke, 10-22 zal een meer dramatisch effect geven.
Kijk ook eens of je vanuit een heel laag standpunt kunt schieten, misschien ergens waar een lege greppel langs de weg is.
Succes!
Aart W.
Doe het eens vanuit een rijdend voertuig. Als je gelijke snelheid als je motorrijders houdt kun je met een redelijk lange sl tijd werken waardoor de omgeving lekker onscherp wordt. En hunnie scherp genoeg.

Ooit 35 jaar terug met een open auto gedaan en toen werkte dit principe.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.