Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Assen
DigiFotoForum > FOTOBEOORDELING > SPORTFOTOGRAFIE
eric
Afgelopen zondag naar Assen geweest en wat snelle plaatjes geschoten wat valt dat tegen .
Mijn inziens zijn de de sluitertijden iets aan de hoge kant.

user posted image

1/500s F13 iso 400 280 mm

user posted image

1/800s F6.3 iso 200 280 mm

user posted image

1/800s F6.3 iso 200 280 mm

user posted image

1/800s F6.3 iso 200
Digilike
Ik vind de compo's lekker wegkijken. Die ademen actie uit. Prima. Alleen vind ik dat de platen niet echt scherp ogen. Wat de sluitertijden zijn, is niet te zien omdat de exifinformatie niet te achterhalen is smile.gif
Jan
Die bocht met al die sporen is weer eens iets anders afro.gif
Steenbok
Net wat Digilike zegt mooie compo's en platen maar de scherpte is minder.

Gr. Bokkie afro.gif
eric
QUOTE(Digilike @ Sep 17, 2008 19:47)
Ik vind de compo's lekker wegkijken. Die ademen actie uit. Prima. Alleen vind ik dat de platen niet echt scherp ogen. Wat de sluitertijden zijn, is niet te zien omdat de exifinformatie niet te achterhalen is smile.gif
*

Stukje exifinformatie erbij gezet, foto's zijn gemaakt met een 70-200 2.8 + een 1.4 extender.
Jan
QUOTE(eric @ Sep 17, 2008 20:18)
*

Stukje exifinformatie erbij gezet, foto's zijn gemaakt met een 70-200 2.8 + een 1.4 extender.
*

Misschien die extender weglaten ( liever wat meer uitsnijden)?
Digilike
Ik denk dat ook, inderdaad smile.gif
Steenbok
De 70-200 f2.8 met een 1.4 ext. is bloedje scherp. Volgens mij moet je het pannen nog meer oefenen.

Gr. Bokkie afro.gif
Vroem
Ik vind dat je dit er netjes vanaf gebracht hebt Eric afro.gif afro.gif afro.gif afro.gif
De compo's zijn verrassend mooi om naar te kijken, dat de scherpte iets ontbreekt, komt de volgende keer wél goed! smiley.gif
Bontaalie72
Ja je sluitertijden zijn niet helemaal lekker kijk hier maar eens

http://www.digifotoforum.nl/http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=12829

maar zoals gezegd lekker compo,s komt een volgende keer wel goed. great.gif
eric
QUOTE(Jan @ Sep 17, 2008 20:51)
QUOTE(eric @ Sep 17, 2008 20:18)
*

*

Misschien die extender weglaten ( liever wat meer uitsnijden)?
*

QUOTE(Digilike @ Sep 17, 2008 20:54)
Ik denk dat ook, inderdaad smile.gif
*

Jullie slaan de spijker op zijn kop, ik leef ook al een tijdje met de gedachten dat de extender de boosdoener is wat betreft de scherpte (In het verleden ook al aan getwijfeld).
Jan
QUOTE(Steenbok @ Sep 17, 2008 20:55)
De 70-200 f2.8 met een 1.4 ext. is bloedje scherp. Volgens mij moet je het pannen nog meer oefenen.

Gr. Bokkie  afro.gif
*

Kan wel scherp zijn maar door de eigen beweging + de beweging van het object kan het wel eens erg moeilijk worden die scherpte er uit te halen/ het diafragma dicht draaien is hier ook niet aan te raden idiot2.gif
Musicjohn
QUOTE(Bontaalie72 @ Sep 17, 2008 22:03)
Ja je sluitertijden zijn niet helemaal lekker kijk hier maar eens

http://www.digifotoforum.nl/http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=12829

maar zoals gezegd lekker compo,s komt een volgende keer wel goed. great.gif
*

De sluitertijden zijn wél goed, in ieder geval m.b.t. de scherpte.

Het topic waar jij aan refereert heeft tragere sluitertijden. Die van Eric lagen allemaal rond de 1/640 en sneller.

Om mooie actieplaten te verkrijgen moet je inderdaad zakken tot ca. 1/250 seconde bij de snelheid van deze motoren. Maar dat maakt de kans op bewegingsonscherpte alleen nog maar groter, en sluitertijden rond 1/250 zijn dan alleen maar aan te bevelen wanneer je het kunstje van mee-pannen volledig beheerst. En dat vereist veel... HEEL VEEL oefening.

Ik wil in ieder geval niet meteen de extender de schuld geven. Ik heb soortgelijke foto's gezien die eveneens met een 70-200 + 1.4x extender gemaakt zijn, en die zijn net zo bloed-strak als de foto's in het voorbeeld van Bontaalie72

Het is m.i. meer een kwestie van het verfijnen van het kunstje. Vergeet niet dat dit de eerste keer was voor Eric dat hij dit geprobeerd heeft. afro.gif
Vroem
Het probleem met het pannen (meetrekken met de camera) is wat de scherpte betreft, dat niet alles even scherp zal zijn.
Je stelt de camera in met spotmeting, of (zoals ik doe) centrum gemiddeld, een matrix of meerpunts meting werkt volgens mij niet.
Kijk maar eens naar de beroeps platen in diverse bladen die meegepand zijn.

Je kan dan zien dat niet alles scherp is.
Is alles wél scherp dan zal er vanuit een rijdend voertuig zijn gefotografeerd wat dezelfde snelheid heeft als het object wat gefotografeerd wordt.
Je zal dan zien dat de weg bijvoorbeeld wél vervaagd en het object niet, maar dit is geen pannen (dus van links naar rechts of andersom)
Het beste hulpmiddel om te pannen is overigs een monopod, hiermee heb je een vast punt wat de beweging naar boven en beneden beperkt, en je de vrijheid geeft te bewegen van links naar rechts (of andersom)
smiley.gif
Bontaalie72
Ja goed pannen is een kunst iets wat je inderdaad moet leren ik kan het ook nog niet goed is het de 2.8 met of zonder is anders zou het kunnen zijn dat je is in de verkeerde stand stond scheelt ook nog een stukje.

Groet Peter
eric
Allemaal bedankt voor de reactie's, ik zal blijven oefenen.
Groet Eric
Koenpuntorg
@ Eric: Het is al meer gezegd, maar inderdaad; scherpte kan beter, maar de compositie's zijn mooi gekozen.
Je lens staat garant voor zeer scherpe plaatjes, en je instellingen (op de eerste foto na, daar had je ISO flink lager gekund denk ik) zijn ook prima. Veel oefenen, dan komt het vast goed!
Wellicht kan je de volgende keer ook proberen dichterbij te komen, Assen leent zich hier prima voor. Pannen is nu eenmaal makkelijker als je (iets) dichter op het onderwerp staat. Ik schiet het lieft met mijn 200mm zonder converter, dan lukken de meeste foto's ook wel. Maar neem ik de 400mm erbij, zakt het slagingspercentage flink!
Succes met oefenen, we zien de plaatjes graag verschijnen!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.