Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: 2 beginners vragen
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
gaillyon

als er weinig licht is, kun je de ISO omhoog doen. maar wat heb je daaraan als je daardoor ruis krijgt?

als je camera op M staat en je kan diafragma en sluitertijd instellen, maar je moet flitsen, welke sluitertijd stel je dan in?
Andre
QUOTE(gaillyon @ Aug 19, 2009 14:12)
als er weinig licht is, kun je de ISO omhoog doen. maar wat heb je daaraan als je daardoor ruis krijgt?

Een foto met veel ruis... Ook op te lossen door gebruik te maken van licht-sterke lensen (met een laag F-getal/groot diafragma).
ruis is met photoshop te reduceren, er is een speciale plugin beschikbaar hiervoor: Noise Ninja => hier te vinden

QUOTE(gaillyon @ Aug 19, 2009 14:12)
als je camera op M staat en je kan  diafragma en sluitertijd instellen, maar je moet flitsen, welke sluitertijd stel je dan in?
*

Bij mijn Canon EOS350d kan ik maximaal gaan tot 1/200 als ik wil flitsen. Op een één of andere manier beperkt het gebruik van een flitser (intern of een externe) de camera tot deze tijd.
Je probeert (voor zover mij bekend is) de snelste sluitertijden te hanteren, tenzij je de snelheid in een foto wilt laten zien -> dan gebruik je wat langere sluitertijden.
Ik denk dat de anderen het beter kunnen uitleggen.
gaillyon
nou, ik snap het wel hoor
dank je wel
CanonRob
tja voor het een het ander natuurlijk

het is mooi dat je bij wat minder licht toch nog foto's kunt maken dmv de iso te verhogen, een nadeel is dan de ruis die ontstaat.

Steenbok
Als je te kort licht heb en je iso moet omhoog krijg je ruis. Dat kan je tegen gaan met bewerken, licht sterke lenzen of de aanschaf van een duurdere body die beter met ruis omgaat. Zoals bv. de 5D MKII die kan tot iso 6400 zonder dat je veel last hebt van ruis.
Het nadeel van je iso op 6400 is dan wel weer dat scherpte gaat missen vooral met details.
Aan de andere kant dan maar wat ruis angel.gif

Bij gebruik met de flits werk ik altijd op standje M.
Standaard iso 400
sluitertijd tussen de 1/125 tot 1/200 ste
diafragma naar keuze maar ik meestal 7.1
en het licht wat de camera dan tekort heeft om foto's te maken wordt door de flitser gecompenseerd. Zo krijg je mooie warme foto's zondar dat alles zo wit wordt van het flitslicht.

Gr. Bokkie afro.gif afro.gif afro.gif
Digilike
Wat de flitser betreft zal er ongetwijfeld een hi-sync optie op de flitser zitten waarmee je kortere sluitertijden kunt bereien dan 1/200. In feite maakt de flitser dan meerdere korte flitsjes.

Vaak zet ik de camera in M-stand bij het flitsen en begin dan met 1/80 aan sluitertijd. Even kijken op het histogram dan en als dat er goed uitziet dan ga ik daarmee door. En anders wordt de sluitertijd aangepast. Of de ISO gaat iets omhoog.
Jan
QUOTE(Digilike @ Aug 19, 2009 15:13)
Wat de flitser betreft zal er ongetwijfeld een hi-sync optie op de flitser zitten waarmee je kortere sluitertijden kunt bereien dan 1/200. In feite maakt de flitser dan meerdere korte flitsjes.

*

Mijn eenvoudige (maar goedkope smiley.gif ) ringflitser kan dit niet en dat mis je toch als je het gewend bent van de 580EX, een belangrijke reden voor mij om toch binnenkort de Canon ringflitser aan te schaffen

De vraag van Gallyon:

Bij jouw compact wordt de ruis, denk ik, wel erg zichtbaar, vnm. te wijten aan de kleine sensor, die is leuk voor superzooms en macro, maar niet zozeer voor dit soort werk.

Toch zou ik het eens proberen en hier eens eentje plaatsen met wat hogere iso, als je dan ook de ongecomprimeerde ter beschikking stelt, kunnen we eens kijken wat de antiruis-progs daaraan kunnen verbeteren

Sluitertijd bij jouw camera: probeer het eens sneller te krijgen dan (gokje) 1/200 met de flits aan, ik denk dat de camera zelf wel regelt dat dat gewoon niet kan.
Zie gebr. aanw.... smiley.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.