Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: help
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
annemarie
ik heb een vraagje;

een goede vriend van ons gaat as juni trouwen,en heeft mij gevraagd om(naast de prof fotograaf) foto's te maken.
ik heb ja gezegd,en heb de locaties al op papier staan.
maar...wat heb ik zowiezo nodig op zo'n dag?

Ik heb iig
2 lenzen; 18-55 mm en een 90-300 mm lens,een statief.
een flitser kan ik evt lenen,maar heb ik die ook nodig naast de standaart flitser op mijn camera(eos 1000D)
is het een goed idee om op die locaties eerst eens te gaan proef fotograferen,en zo alle instellingen eens te testen en door te nemen?
ik ben dus op zoek naar tips en leuke ideeen!

alvast bedankt!

een supernerveuze annemarietje die t ff niet meer weet als beginneling huh.gif
PixEls
Voordeel heb je dat er een Prof fotograaf rondloopt wat de druk bij jouw wegneemt.. Goede foto's krijgen ze dus sowieso..
Dat maakt het voor jou interessanter om je eens te verdiepen in het maken van andere foto's dan de standaard trouwreportage..
Je kan je veel meer richten op de gasten.. er zijn leuke foto's te maken van evt bruidsmeisjes of jonkers .. en dan juist op het moment dat ze er niet op bedacht zijn en er bijvoorbeeld een beetje verveeld bijhangen of zo.. of juist heel gespannen kijken..
De bruidsfotograaf is gericht op het bruidspaar en dat geeft jou de kans de spontane foto's van de gasten te maken ! Veel leukere opdracht dan een bruidsreportage !
Laat de statiefoto's over aan de fotograaf.. die is daar voor ingehuurd.. maak zelf de feest foto's, tante Truus die een slokje teveel op heeft en met een hoed scheef op haar hoofd een dansje waagt..
Zoveel leuker om te doen en voor het bruidspaar zoveel leuker om later terug te zien..

Een losse flitser zou ik zeker doen!! een interne flitser is veel statischer.. Met een externe flitser kan je via een muur of plafond inflitsen.. veel mooier..

Relax en geniet ervan.. afro.gif
Edwin M.
Annemarie,

Ik heb in de familie al een aantal series geschoten voor nichten en neven van mijn vrouw die in het huwelijksbootje stapten. Ik zal je mijn bevindingen doorgeven.

1 - Ik flits met een externe flitser onder een hoek van 45 graden omhoog

2 - Ik flits ALTIJD (zowel binnen als buiten)

3 - De vaste flitser op je camera zal niet voldoende zijn om de sfstand te overbruggen. Het flitslicht is ook veel "te koud" op de foto's

4 - Ik flits in de Tv stand op 1/125 en niet op de AUTO stand

5 - ISO heb ik steeds op 100 of 200 staan

6 - Ik heb de zonnekap altijd gemonteerd (zowel binnen als buiten) om zoveel mogelijk goed licht te pakken

7 - Fotografeer in RAW zodat je altijd de "moederfoto" hebt voor bewerkingen en altijd een groot formaat hebt

8 - Zorg voor voldoende batterijen

9 - Probeer vooral niet boven op het bruidspaar te staan. Ze moeten eigenlijk niet merken dat je er bent

10 - Ik adviseer het bruidspaar altijd om een profi de "statieportretten" te laten doen. Als mijn camera zou crashen hebben ze altijd nog wel goede foto's. Daarbij weten die mannen precies naar welke plekken ze kunnen uitwijken in geval van slecht weer of regen

11 - Ik laat mijn camera schoonmaken om zo aanwezige stofjes van de sensor te verwijderen

Een ruwe versie van de laatste serie die ik heb gemaakt voor de nicht van mijn vrouw zal ik bijvoegen. Puur om mijn stijl te laten zien zoals ik het meestal probeer te doen. Het zijn 2 series waarvan 1 buiten en 1 binnen in een zeer donkere kerk. Het leuke hiervan is dat je zelf kunt kiezen hoe je een album wilt indelen. En daarbij is het leuk dat een beroepsfotograaf 40 foto's heeft overgenomen voor het originele fotoboek van het bruidspaar

Burgerlijk huwelijk

Kerkelijk huwelijk
Musicjohn
QUOTE(Edwin M. @ Jan 23, 2010 12:44)
4 - Ik flits in de Av stand op 1/125 en niet op de AUTO stand

Dat vind ik knap Edwin. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Als ik mijn camera in Av modus zet dan bepaalt de camera mijn sluitertijd, en ik het diafragma. grin.gif
Edwin M.
Zag het nu ook. Heb het veranderd.

Goed om op te merken anders zou je iemand nog op het verkeerde been kunnen zetten...
Musicjohn
Ik dacht al... kan jouw camera iets wat de mijne niet kan? huh.gif

Dat zou ik natuurlijk niet uit kunnen staan. angry2.gif angel.gif angel.gif angel.gif
Edwin M.
QUOTE(Musicjohn @ Jan 23, 2010 12:58)
Ik dacht al...
*

Heb ik verder niks vergeten? Heb geprobeerd mijn eigen bevindingen op te schrijven als tips.

En daarna natuurlijk de kleine bewerkingen zoals Hooglichten, croppen en de horizonnetjes rechtzetten. Verder een tip gekregen van Rob om op iedere foto de puistjes (die de bruid normaal nooit heeft maar nu wel) weg te werken.

Maar ik bewerk niet al te veel want een foto is goed of is niet goed!
Musicjohn
QUOTE(Edwin M. @ Jan 23, 2010 13:09)
Heb ik verder niks vergeten? Heb geprobeerd mijn eigen bevindingen op te schrijven als tips.
*

Je hebt een hele goede basis neergezet. afro.gif

Afhankelijk van welke camera er gebruikt word ben ik zelf voorstander van het gebruik van een hogere ISO als je (binnen) flitst, en een wat tragere sluitertijd. Op die manier pak je wat meer omgevingslicht op, en behoud je meer van de originele sfeer. Een leuke bijkomstigheid is dat het de accu-duur (batterijen) van de flitser spaart zodat je meer foto's kunt schieten voordat de batterijen vol zijn. Bij een hogere ISO waarde heeft de flitser immers minder flitskracht nodig om de foto goed te belichten. Als je het goed doet kunnen je batterijen van de flitser tot wel 4x zo lang mee gaan voordat ze leeg zijn!

Flitsen (binnen) doe ik altijd in de "M" modus. De sluitertijd stel ik in op 1/60 tot 1/80 (afhankelijk van wat er gebeurt) en op die manier heb ik het diafragma zelf in de hand zodat ik mijn scherptediepte kan bepalen, en niet de camera. De flitser past zijn vermogen toch automatisch aan, dus daar ligt het probleem niet.

met de 1D-mkIV / 5D-mkII / 7D flits ik gerust op ISO 1600 binnen. De foto's vertonen dan net zo weinig ruis als een ISO 100 foto die je wat op moet tillen omdat de omgeving te donker is. Door de hogere ISO word het omgevingslicht beter geregistreerd.

Met een 30D / 40D / 50D / 450D / 500D / 1000D kun je rustig bij ISO 800 flitsen.

Uiteraard zorgt een grote diafragma-opening (= laag f-getal) voor nog meer registratie van omgevingslicht.

wink2.gif
Jeep
Kijk dat vind ik nou knap, kan je toch zien dat de profi's meer truukjes kennen

zodat je meer foto's kunt schieten voordat de batterijen vol zijn.

2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif
C@sp@r
Ik lees ook mee.
Nuttige tips afro.gif
annemarie
QUOTE(Jeep @ Jan 23, 2010 13:39)
Kijk dat vind ik nou knap, kan je toch zien dat de profi's meer truukjes kennen

2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif
*

lig hier in een deuk hahahaha 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif 2funny.gif

maar super bedankt voor toch al zoveel leuke tips! ik heb inmiddels een flitser gestrikt voor die datum,en binnenkort ga ik daar eens een dagje mee oefenen(nog nooit meer gewerkt blink.gif )
In Raw formaat schieten lijkt me mooi,maar heb dat nog nooit gedaan,en ben bang dat ik er niks van snap kwa nabewerking,ik heb maar een simpele versie van fotoshop elements(2.0) een hele ouwe dus,maar ik ontdek daar elke dag nog nieuwe dingen op idiot2.gif
brabet
QUOTE(PixEls @ Jan 23, 2010 13:42)
Voordeel heb je dat er een Prof fotograaf rondloopt wat de druk bij jouw wegneemt.. Goede foto's krijgen ze dus sowieso..
Dat maakt het voor jou interessanter om je eens te verdiepen in het maken van andere foto's dan de standaard trouwreportage..
Je kan je veel meer richten op de gasten.. er zijn leuke foto's te maken van evt bruidsmeisjes of jonkers .. en dan juist op het moment dat ze er niet op bedacht zijn en er bijvoorbeeld een beetje verveeld bijhangen of zo..  of juist heel gespannen kijken..
De bruidsfotograaf is gericht op het bruidspaar en dat geeft jou de kans de spontane foto's van de gasten te maken ! Veel leukere opdracht dan een bruidsreportage !
Laat de statiefoto's over aan de fotograaf.. die is daar voor ingehuurd.. maak zelf de feest foto's, tante Truus die een slokje teveel op heeft en met een hoed scheef op haar hoofd een dansje waagt..
Zoveel leuker om te doen en voor het bruidspaar zoveel leuker om later terug te zien..

Een losse flitser zou ik zeker doen!! een interne flitser is veel statischer.. Met een externe flitser kan je via een muur of plafond inflitsen.. veel mooier..

Relax en geniet ervan..    afro.gif
*

Els, jouw antwoord is me uit mijn hart gegrepen!!!
Ga vooral niet "naast" de fotograaf staat, je leidt ongelofelijk de interactie van de fotograaf met het paar af.
Voor jou is er de schone taak om echt de diepte in te gaan met emotiefoto's, ze letten lekker helemaal niet op jou, het paar niet en ook de rest van de gasten niet.
Moet je eens zien wat voor schoons jij straks kunt laten zien. Gebruik daarom zo weinig mogelijk flitslicht, het leidt de aandacht naar jou toe en dat is niet je bedoeling met dit spel.
En natuurlijk kun je tijdens het maken van de "statiefoto's" goed opletten wat de fotograaf doet, daar kun je alleen maar van leren. Loop daarbij niet in de weg, maar observeer alles op een manier dat jij niet opvalt.
Veel succes en ik hoop dat we er later eens wat van mogen zien.
Edwin M.
QUOTE(brabet @ Jan 23, 2010 14:43)
Laat de statiefoto's over aan de fotograaf.. die is daar voor ingehuurd.. maak zelf de feest foto's, tante Truus die een slokje teveel op heeft en met een hoed scheef op haar hoofd een dansje waagt...

En natuurlijk kun je tijdens het maken van de "statiefoto's" goed opletten wat de fotograaf doet, daar kun je alleen maar van leren. Loop daarbij niet in de weg, maar observeer alles op een manier dat jij niet opvalt.
*

Het leuke hiervan is het gebeuren er om heen schieten. De humor, de mensen, het plezier, de emotie van derden.

Meestal neem ik het langzaam over de profi. Ik loop hem niet in de weg en geef aan dat wanneer ik in de weg sta hij me gewoon weg moet sturen. Verder schiet ik niet naast de profi maar altijd in de buurt. Je krijgt dan van dezelfde foto een hele andere kijk. De profi schiet het paar van voren en ik van schuin opzij.

Probeer er zelf lol in te hebben en leg jezelf geen druk op. Ze mogen dat ook niet van je verwachten. Ik heb zelf een nare ervaring gehad en daarom sta ik niet meer te springen om dit soort dingen te doen De lol is er een beetje van af gegaan. Het werd allemaal vanzelfsprekend gevonden...
PixEls
QUOTE(brabet @ Jan 23, 2010 14:43)
QUOTE(PixEls @ Jan 23, 2010 13:42)
Je kan je veel meer richten op de gasten.. er zijn leuke foto's te maken van evt bruidsmeisjes of jonkers .. en dan juist op het moment dat ze er niet op bedacht zijn en er bijvoorbeeld een beetje verveeld bijhangen of zo..  of juist heel gespannen kijken..

Relax en geniet ervan..    afro.gif
*

Els, jouw antwoord is me uit mijn hart gegrepen!!!
Ga vooral niet "naast" de fotograaf staat, je leidt ongelofelijk de interactie van de fotograaf met het paar af.
Voor jou is er de schone taak om echt de diepte in te gaan met emotiefoto's, ze letten lekker helemaal niet op jou, het paar niet en ook de rest van de gasten niet.
Moet je eens zien wat voor schoons jij straks kunt laten zien. Gebruik daarom zo weinig mogelijk flitslicht, het leidt de aandacht naar jou toe en dat is niet je bedoeling met dit spel.
*

Vaak is het zo dat de leuke momenten die jij dus kunt vast leggen nou juist de dingen zijn die het bruidspaar zelf op die dag niet meegekregen heeft door alle drukte .. dus extra leuk om dat achteraf nog te zien en te lachen om ome Piet die denkt dat niemand het ziet als hij stiekem zijn vinger door de slagroom van de bruidstaart haalt.. ik noem maar een dwarsstraat.. wink2.gif

Jan
Ik ga helemaal met de dames mee wat betreft de keuze van de momenten; ik zou in tegenstelling met wat Edwin deed geheel uit de buurt van de fotograaf blijven, niet omdat het de man/vrouw hindert maar om vanuit een heel ander standpunt opnamen te maken en voor zover dat praktisch is ook van andere onderwerpen.

Hoogstens zou ik meegaan als er tussen de opnamen door iets gebeurt wat nou niet zo bij het eindresultaat van de 'echte' fotograaf hoort: sommigen willen nog wel eens wat experimenteren met wat wel lijkt op wat acrobatiek en dat gaat niet altijd goed of zoiets als gefrunnik aan een bruidsjurk, die daardoor wat uit model is gegaan.

Dat ALTIJD flitsen heb ik de vorige keer ook niet begrepen (ik zie ook de huid van m.n. de bruid daardoor nogal vaak opglimmen), ik zou zeggen NIET flitsen behalve als het niet anders kan of een betere opname oplevert (te donker, sterk tegenlicht)

Van te voren lokaties bezoeken zou ik zeker doen en dan eens even uitzoeken of de te lenen flitser doet wat John voorstelt ( zoveel mogelijk het omgevingslicht mee laten spelen)
Musicjohn
QUOTE(Jeep @ Jan 23, 2010 13:39)

*

QUOTE(annemarie @ Jan 23, 2010 14:27)
lig hier in een deuk hahahaha 2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif  2funny.gif

Jaja... lachen jullie maar. tickedoff.gif idiot2.gif knuppel2.gif

Ik zal het onthouden voor het geval één van jullie zich een keer verspreekt. crazy2.gif

grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif 2funny.gif

afro.gif

P.S. Ik ben sportief genoeg om het niet te wijzigen in mijn vorige post. Jullie bedoelen wel wat ik snap. cheesy.gif
CanonRob
jeetjuh....

helaas ik heb geen ervaring......

met bruidsfotografie dan he...
Marwil
QUOTE(CanonRob @ Jan 23, 2010 16:49)
jeetjuh....

helaas ik heb geen ervaring......

met bruidsfotografie dan he...
*

Rop die nog geen (groene) fiets kan fotograferen. smiley.gif
Edwin M.
QUOTE(Jan @ Jan 23, 2010 16:37)
Dat ALTIJD  flitsen heb ik de vorige keer ook niet begrepen (ik zie ook de huid van m.n. de bruid daardoor nogal vaak opglimmen), ik zou zeggen NIET flitsen behalve als het niet anders kan of een betere opname oplevert (te donker, sterk tegenlicht)
*

Jan,

Dit heb ik gedaan omdat dit werd aangeraden door 2 verschillende fotografen op verschillende bruiloften waar ik heb geschoten. Ik heb tussendoor verschillende tips gevraagd als we zaten te eten of als er even niets te schieten was. Toen kwamen de flitsers met omnibounce ook voorbij.
Door schade en schande en "ervaring" heb ik me deze werkwijze aangemeten. Maar ik ben altijd gek op tips ter verbetering.

Ondertussen al weer 7 bruiloften gedaan en de 8e zit er in april aan te komen. Weer voor een nicht van mijn vrouw. Maar ook dan sta je met lichte kriebels de eerste kiekjes te maken. Je voelt al snel of je lekker in je vel zit en of het een beetje loopt. Ik noem het begin altijd maar een beetje "inschieten". Daarom ga ik meestal een week van te voren een kijkje nemen hoe de lokatie is en ben ik er ook ruim op tijd.

Verder scheelt het al een hoop als je de mensen kent. De sfeer is dan lekker ongedwongen en relaxt.
Bram
Hoi,

Heb ik ook eens gedaan roen een goede vriend van me ging trouwen, ik heb een paar foto's gemaakt van de fotograaf die het bruidspaar aan het fotograferen was, das erg leuk om later terug te zien.

groet, Bram
Bert P
Stel je voor, en vraag aan het bevoegde gezag in stadhuis en/of kerk toestemming.
Let op de gezichten van (groot)ouders en goede vrienden van het bruidspaar.
Mijn mooiste foto was het gezicht van de ambtenaar toen die een inktvlek maakte op de acte (45 jaar geleden).
Ga wat verder weg staan, dan hebben ze niet in de gaten dat je ze fotografeert.
En bedenk: het plaatje is belangrijker dan de kwaliteit. Vraag maar aan het bruidspaar.
Bewaar een grappige foto voor cadautje op de eerste huwelijksverjaardag.
Bert P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.