Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Grijsverloopfilters 2
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
Jan
Een aantal filterfoto's, gemaakt om eens te lijken wat het grad filter doet op een plek waar ik in het verleden toch wat schipperde met de belichting, een compromis zocht tussen de lichte lucht en de voorgrond.
Het filter moet dit probleem oplossen en dat gebeurt ook wel, maar achteraf was een minder zwaar filter ook goed geweest; ik denk dat dat er wel uitkomt.
Een tweede serie opnamen heb ik vandaag op de hei gemaakt en het ziet er gelukkig al een stuk strakker uit (serie volgt nog); al doende leert men smiley.gif Die €15 is goed besteed smiley.gif
Zie de filters, de adapter, het etui en verkoopadressen:
http://www.digifotoforum.nl/http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=28900&hl=

1 geen filter
user posted image

2 ND2
user posted image

3 ND8
user posted image

4 Andere bewerking van de lucht
user posted image

5 geen filter, slecht weer (hoosbui) trekt weg, de zon begint weer te schijnen
user posted image

6 ND8
user posted image

7 ND8
user posted image
Vroem
Leuk om dit te zien in foto voorbeelden, maar heb je de lucht niet bij een aantal zelf nog na-bewerkt Jan? undecided.gif
Jan
QUOTE(Vroem @ Aug 09, 2011 23:08)
Leuk om dit te zien in foto voorbeelden, maar heb je de lucht niet bij een aantal zelf nog na-bewerkt Jan?  undecided.gif
*

Weinig, anders ben je immers weer op de oude toer bezig (lucht en vorgrond op de juiste helderheid brengen) en dat wil je juist vermijden met zo'n filter
ik ben vandaag nog met zoiets bezig geweest (lucht was goed, voorgrond veel te donker) en enorm veel ruis moet je dan maar weer zien kwijt te raken
Vroem
Ruis weghalen met Noiseware tooltje.
Had deze nog op mijn oude Pc staan met Windows XP, overgesluist op m'n huidige Pc met Windows 7.................en het werkt! great.gif
MoTo
mijn mening:
1= waar is het fiilter???
2= bijna goed,
3= goed voor elkaar.
4= rest van de kleuren niet goed
5-6-7 + allemaal te.

Merk ook dat je bij het maken van de plaat te snel de neiging hebt om een te zwaar filter te gebruiken. Ook hier geldt: behoedzaam mee omgaan.
klets.gif MoTo (die vindt dat je een goede investering gedaan hebt)
Mispel
Een met Moto, maar nr 6 vind ik toch wel mooi zo met die doorbrekende zon great.gif.
Jan
QUOTE(MoTo @ Aug 10, 2011 12:00)
mijn mening:
1= waar is het fiilter???
2= bijna goed,
3= goed voor elkaar.
4= rest van de kleuren niet goed
5-6-7 +  allemaal te.

Merk ook dat je bij het maken van de plaat te snel de neiging hebt om een te zwaar filter te gebruiken. Ook hier geldt: behoedzaam mee omgaan.
klets.gif MoTo (die vindt dat je een goede investering gedaan hebt)
*

Er staan ook nog een intro en wat teksten bij........(bij foto 1 en 5)

Ik dacht dat het plaatsen van een foto zonder filter verduidelijkend was??
Jan
QUOTE(Mispel @ Aug 10, 2011 19:46)
Een met Moto, maar nr 6 vind ik toch wel mooi zo met die doorbrekende zon great.gif.
*

idem: er staat tekst bij....

Marwil
Leuk dat proberen van die filters.
Voor mijn gevoel en als ik zou mogen kiezen komen de foto's met het ND8 er het beste uit als ik naar de luchten kijk.
Je hebt nl. hierin de meeste tekening.
Maar dat is voor op dit moment en bij deze lichtomstandigheid.
Jan
QUOTE(Marwil @ Aug 10, 2011 20:57)
Leuk dat proberen van die filters.
Voor mijn gevoel en als ik zou mogen kiezen komen de foto's met het ND8 er het beste uit als ik naar de luchten kijk.
Je hebt nl. hierin de meeste tekening.
Maar dat is voor op dit moment en bij deze lichtomstandigheid.
*

Bedankt

en zo heb je al weer 3 meningen smiley.gif
Ria
Jan ik vind de mooiste foto 3#5#6#7, afro.gif
foto staat volgens mij een beetje scheef.

Gr. Ria
Marwil
Yep ....., maar dan zou ik jou mening ook wel eens willen weten.

Want de fotogaaf zelf heeft toch weer 'n ander beeld bij zijn foto (hij heeft ook nl echt in de omgeving gestaan) als iemand die hem alleen maar bekijkt/beoordeeld.
Jan
QUOTE(Ria @ Aug 10, 2011 21:33)
Jan ik vind de mooiste  foto 3#5#6#7, afro.gif
staat foto 3staat volgens mij een beetje scheef.

Gr. Ria
*

Bedankt

Hij staat scheef, het was niet de bedoeling volmaakte (doe ik anders natuurlijkwel rolleyes.gif rolleyes.gif ) foto's te plaatsen, maar meer hoe ik het werken met filters zou ervaren en hoe ik het het beste aan zou kunnen pakken.
Eigenlijk ook of iets van €4 per stuk wel goede resultaten zou opleveren huh.gif
Jan
QUOTE(Marwil @ Aug 10, 2011 21:35)
Yep ....., maar dan zou ik jou mening ook wel eens willen weten.

Want de fotogaaf zelf heeft toch weer 'n ander beeld bij zijn foto (hij heeft ook nl echt in de omgeving gestaan)  als iemand die hem alleen maar bekijkt/beoordeeld.
*

Klopt, maar ik heb toch al vaak gemerkt dat een beetje overdrijven wel gewaardeerd wordt; het heeft ook te maken met je instelling: ik maak de foto's niet uitsluitend voor mezelf, integendeel zou ik zeggen!

Foto 2 en 5 komen het dichtst bij "hoe het was", maar is dat de maatstaf?
JPC
Zo !! Ben ik blij dat ik de filters nog niet vekocht heb, bedank voor de beelden ik weet nu wat mogelijk is great.gif
( en niemand op het forum wilde ze hebben) buck2.gif
Jan
QUOTE(JPC @ Aug 10, 2011 22:12)
Zo !! Ben ik blij dat ik de filters nog niet vekocht heb, bedank voor de beelden ik weet nu wat mogelijk is great.gif
*

Die Cokin set heb je toen toch verkocht of heb je er nog een stelletje liggen?
MoTo
Ik ben een gekukkige ontvanger van geweest toen JPC Sinterklahaas was 2funny.gif
klets.gif MoTo (die ze gebruikt op zijn grote Nikon en kleine C*n*n)
JPC
QUOTE(Jan @ Aug 10, 2011 21:24)
*

Jawel, die heeft Moto, maar de betere buck2.gif waren in de opruiming : Glasfilters die draaibaar zijn. 2x grijs en 2x bruin.
Jan
QUOTE(JPC @ Aug 11, 2011 11:53)
*

Jawel, die heeft Moto, maar de betere buck2.gif waren in de opruiming : Glasfilters die draaibaar zijn. 2x grijs en 2x bruin.
*

Ook met een verloop?

Bij het hanteren van deze kunststoffilters ben ik er dan ook extra voorzichtig mee, want het lijkt me dat de filters niet teveel gepoetst moeten worden; wat zijn de ervaringen van anderen op dit punt. moet je ze na verloop van tijd weggooien (zo ja dan koop ik nu liever dadelijk een reservesetje)??
MoTo
ehhhhhhhhhh, denk ut wel Jan,
is kunststof eigen. Krassen bij poetsen.

He, Sinterklahaas wat heppie nog ligge????

klets.gif MoTo (die weer verder gaat met druk zijn)
kiran
Jan, er valt mij iets op wat ik niet helemaal snap.

dit lijkt me logisch
nr 5 (geen filter) lijkt scherper dan 6 met filter ( zie caravan of prikkeldraad) want er zit niets extra's tussen

maar bij nr 1 en 2 lijkt het verschil andersom. Hier lijkt bijv het witte huis scherper op nr 2 dan op nr 1.

Is dat ook zo op het orgineel, of door een bewerking? O f moet ik een nieuwe monitor kopen ? buck2.gif

Jan
QUOTE(kiran @ Aug 11, 2011 22:07)
Jan, er valt mij iets op wat ik niet helemaal snap.

dit lijkt me logisch
nr 5 (geen filter) lijkt scherper dan 6 met filter ( zie caravan of prikkeldraad) want er zit niets extra's tussen

maar bij nr 1 en 2 lijkt het verschil andersom.  Hier lijkt bijv het witte huis scherper op nr 2 dan op nr 1.

Is dat ook zo op het orgineel, of door een bewerking? O f   moet ik een nieuwe monitor kopen ?  buck2.gif
*

Het ging mij meer om de werking van de filters eens uit te proberen en daar heb ik dus niet op gelet; ik zie nu ook dat ik bij 1 en 2 het grootste diafragma heb gebruikt....en dan is deze lens toch echt niet op zijn best.

Bij 5 en 6 regende het een beetje en het moest allemaal snel, snel; toch vond ik de donkere lucht de moeite waard om dat bij de test te betrekken (nog meer effect)
JPC
QUOTE(Jan @ Aug 11, 2011 11:35)
QUOTE(JPC @ Aug 11, 2011 11:53)
*

*

Ook met een verloop?

Bij het hanteren van deze kunststoffilters ben ik er dan ook extra voorzichtig mee, want het lijkt me dat de filters niet teveel gepoetst moeten worden; wat zijn de ervaringen van anderen op dit punt. moet je ze na verloop van tijd weggooien (zo ja dan koop ik nu liever dadelijk een reservesetje)??

Met een prachtig veloop tot nul !
JPC
QUOTE(MoTo @ Aug 11, 2011 13:02)
ehhhhhhhhhh, denk ut wel Jan,
is kunststof eigen. Krassen bij poetsen.

He, Sinterklahaas wat heppie nog ligge????

klets.gif MoTo (die weer verder gaat met druk zijn)

Kwenie, als er wat is maak er melding van !
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.