Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Folkloristische dag Middelburg
DigiFotoForum > FOTOBEOORDELING > DIVERSEN / PANORAMA'S / OVERIG
DigiT41
Enkele plaatjes van de folkloristische dag in Middelburg.
Een aantal keer in de zomer wordt er zo'n dag gehouden, waarbij men dan kan genieten van een typisch Zeeuws schouwspel: het ringrijden en in dit geval ook het sjeesjesrijden.
Van het ringrijden heb ik geen plaatjes, de reden daarvan is dat ik daar erg dichtbij moest gaan staan, en geloof me, dat wil je niet als er zo'n brok geweld langs komt denderen, waarbij het zand waar het paard overheen galloppeerd de hoogte in wordt geslingerd.
Heb geregeld toeschouwers met hun hoofd zien schudden om het zand uit de haren te krijgen smile.gif
Denk dat mn Truus daar niet happy van wordt.

1. De paarden worden tijdens de rustpauzes uitgespannen, zodat ze even kunnen relaxen en wat kunnen eten en drinken onder het toezicht van de "oppassers" smile.gif
user posted image

2. De deelnemers waren zelf gehuld in Zeeuwse klederdracht, iets wat je eigenlijk bijna niet meer gedragen ziet worden in Zeeland, een enkel oud boerinnetje uitgezonderd.
user posted image

3. De deelnemende sjeesjes waren met bloemen versierd. Het publiek kon zijn/haar stem uitbrengen op het in hun ogen mooiste sjeesje, door het nummer van dat sjeesje in te vullen op een deelnameformulier.
user posted image

4. Ze zijn er in allerlei uitdossingen die sjeesjes, en in allerlei kleuren, met verschillende aankledingen.
user posted image

5. En ja, daar sta je dan, in afwachting van de volgende ronde.
user posted image

6. Moeder met haar zoon. Hier kon het publiek op een formulier invullen wat men dacht wat het gewicht zou zijn van ma en zoon bij elkaar opgeteld.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee smile.gif maar doe gerust een gok zou ik zeggen.
Maar op dit kaliber paarden wordt dus ook aan ringrijden gedaan, en let wel: ZONDER zadel! Zowel jongens als meisjes en mannen als vrouwen doen er aan mee.
De uiteindelijke winna(ar)(es) wordt door de andere deelnemers gejonast ( je wordt letter op handen gedragen waarna ze je de lucht ingooien, en uiteraard ook weer opvangen smile.gif
Je kunt met de winst niet rijk worden: enige wat je kunt winnen buiten de eeuwige roem is aan het eind van alle wedstrijden de gouden pollepel smile.gif
user posted image

Alles bij elkaar was deze folkloristische dag een succes, het weer werkte goed mee en het evenement werd druk bezocht door toeristen die hun ogen uitkeken naar zoveel moois smile.gif
Vroem
Ben het niet helemaal met je eens dat je niet dichtbij kan komen omdat je anders onder het zand komt te zitten.
Hier ib Vlissingen wordt het ring en sjeesrijden ook gedaan en ik sta er ook wel eens erg dichtbij.
Maar je moet wel weten waar je dan staat, in het verleden heb ik wel eens foto's hiervan geplaatst.
Zie HIER

Maar over jou foto's op het ABDIJ plein in Middelburg.
Leuke platen en verhaal maar af en toe heb je de belichting niet goed staan.
Je hebt volgens mij je eigen laten verleiden door het felle licht op de achtergrond, vandaar dat de foto's dan erg licht ogen.
Maare vooral doorgaan. biggrin.gif
Ellie Wijman-Loots
leuke foto's van een mooi evenement. afro.gif
Mispel
Vroem heeft al aangegeven dat de belichting niet helemaal snor zit. Misschien kun je er in de nabewerking nog iets aan doen?
Ik zou graag wat meer details van de paarden willen zien. Da n maak je de serie afwisselender mee.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.