Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Graag advies
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
Pandora
Er is mij gevraagd om voor vrienden een fotoshoot te doen van een baby van 8 maanden.
De opnames zullen waarschijnlijk binnen plaats vinden.

De achtergrond zal denk ik al probleem 1 zijn omdat ik die niet kan kiezen.
Wil dan ook graag met een zo groot mogelijke dof werken.

Heb de canon 400D,maar welke lens zou jullie voorkeur voor dit gebeuren hebben?

canon ef 50mm f1:1,8
Sigma 105mm f1:2,8 dg ex macro
Canon 28-135 f1:3,5-5,6 is

Als flitser gebruik ik een Sigma ef 500 dg st.

Ik wil met statief gaan werken en afstandsbediening.

Dus mijn vragen bestaan eigenlijk uit het volgende:
Welke lens?
Camera instelling AV?

Graag tips en onderbouwing wink2.gif
brabet
Kijk eens hier, zij weet er alles van volgens mij!!!!

http://www.digifotoforum.nl/http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=6731&hl=
Pandora
QUOTE(brabet @ Jun 18, 2007 10:42)

Daar had ik al in de exif zitten neuzen,maar daar kom ik niet echt verder mee.
De baby die ik ga fotograferen kan o.a. ook zitten wink2.gif
Musicjohn
Als de ruimte (afstand tot het onderwerp) het toelaat dan zou ik de 50mm f/1.8 gebruiken. Probeer diafragma 2.0 tot f/2.2 voor een bijzonder kort D.O.F. Op f/1.8 is het objectief wat "soft" dus liever niet helemaal open gebruiken.

wink2.gif
Pandora
QUOTE(Musicjohn @ Jun 18, 2007 11:00)
Als de ruimte (afstand tot het onderwerp) het toelaat dan zou ik de 50mm f/1.8 gebruiken. Probeer diafragma 2.0 tot f/2.2 voor een bijzonder kort D.O.F. Op f/1.8 is het objectief wat "soft" dus liever niet helemaal open gebruiken.

wink2.gif
*

Zelf zat ik ook aan de 50mm te denken,omdat die lekker lichtsterk is en een invulflits volstaat.(of misschien zelfs zonder flits.)
Denk dat de afstand geen probleem zal zijn.

alvast bedankt wink2.gif
Musicjohn
Aanvulling:

Als er genoeg licht is en je hoeft geen flitser te gebruiken dan zou ik in Av modus werken zodat je dus zelf je diafragma kunt kiezen.

Indien je wél met de flitser gaat werken (omdat bijvoorbeeld de sluitertijden te traag gaan worden) dan moet je naar de M modus. Afhankelijk van het beschikbare licht, probeer wat instellingen. Probeer ook zoveel mogelijk te bouncen via het plafond of de muren.

Maar gezien het grote diafragma van f/2.0 of f/2.2 denk ik dat je er wel mee weg komt zonder te flitsen, en een beetje hogere ISO (640 ofzo).

Gr. John wink2.gif
Pandora
QUOTE(Musicjohn @ Jun 18, 2007 11:05)
Aanvulling:

Als er genoeg licht is en je hoeft geen flitser te gebruiken dan zou ik in Av modus werken zodat je dus zelf je diafragma kunt kiezen.

Indien je wél met de flitser gaat werken (omdat bijvoorbeeld de sluitertijden te traag gaan worden) dan moet je naar de M modus. Afhankelijk van het beschikbare licht, probeer wat instellingen. Probeer ook zoveel mogelijk te bouncen via het plafond of de muren.

Maar gezien het grote diafragma van f/2.0 of f/2.2 denk ik dat je er wel mee weg komt zonder te flitsen, en een beetje hogere ISO (640 ofzo).

Gr. John  wink2.gif
*

Das ook zoiets John,ik vergeet meestal met de iso te spelen.
Moet ik in dit geval absoluut is doen!
Musicjohn
Hogere ISO waarden geven vaak een "schijn onscherpte". Meestal is dat onwenselijk, maar in het geval van babyfoto's kan het zelfs een mooi effect zijn, die "korrel" zeg maar. wink2.gif
Jan
Ik zou gewoon alles gebruiken wat je aan spullen tot je beschikking hebt, waarbij ik toch ook eerst aan de 50 mm denk als er weinig licht is, de 135 zou gebruiken als de achtergrond storend wordt, de macro voor details (een handje, een mondje), het statief wat later in stelling zou brengen (eerst eens lekker "inschieten") en zeker ook de flits zou gebruiken (de "zenuwen" spelen toch, ondanks het feit dat je bij vrienden bent, wel een rol....dus kans op bewegingsonscherpte)
Bovendien doe je zo een hoop ervaring op en weet je de volgende keer welke combi je het beste ligt, hoewel dat m.i. elke keer weer anders is
M@rius
Mijn voorkeur is ook (voor digitaal) een 50mm lens en iets diafragmeren.
Deze lens is ideaal voor dit werk.
Kijk of er de mogelijkheid is, de tafel of wat dan ook, waar het kind op ligt of zit voor het raam in het licht te zetten.
Leuke opdracht succes gewenst. wink2.gif
Pandora
QUOTE(Jan @ Jun 18, 2007 12:16)
Ik zou gewoon alles gebruiken wat je aan spullen tot je beschikking hebt, waarbij ik toch ook eerst aan de 50 mm denk als er weinig licht is, de 135 zou gebruiken als de achtergrond storend wordt, de macro voor details (een handje, een mondje), het statief wat later in stelling zou brengen (eerst eens lekker "inschieten") en zeker ook de flits zou gebruiken (de "zenuwen" spelen toch, ondanks het feit dat je bij vrienden bent, wel een rol....dus kans op bewegingsonscherpte)
Bovendien doe je zo een hoop ervaring op en weet je de volgende keer welke combi je het beste ligt, hoewel dat m.i. elke keer weer anders is
*

Daar heb ik idd ook aan zitten denken,het zijn vrienden dus ik kan me de tijd nemen.(of de baby dan meewerkt is vraag 2)
Een serie met de 50mm en een serie met bv de 28mm is.
Heb ik ze naderhand voor het uitzoeken en is het zeer leerzaam wink2.gif
Pandora
QUOTE(M@rius @ Jun 18, 2007 12:36)
Mijn voorkeur is ook (voor digitaal) een 50mm lens en iets diafragmeren.
Deze lens is ideaal voor dit werk.
Kijk of er de mogelijkheid is, de tafel of wat dan ook, waar het kind op legt of zit voor het raam in het licht te zetten.
Leuke opdracht succes gewenst.  wink2.gif
*

Een binnen vallend licht kan een prachtig effect geven.

Ondanks dat ik er toch nerveus voor ben,heb ik er wel zin in. wink2.gif
koor
Succes Pandora!!
Leuke opdracht!!
afro.gif
Pandora
QUOTE(koor @ Jun 18, 2007 16:04)
Succes Pandora!!
Leuke opdracht!!
afro.gif
*

Dankjewel Koor,ja best een leuke uitdaging kiss.gif
willow
succes,..... enne zien we ook een paar plaatjes, ik ben erg benieuwd, ook wij leren hier weer van, alvast bedankt.
Pandora
QUOTE(willow @ Jun 19, 2007 14:24)
succes,..... enne zien we ook een paar plaatjes, ik ben erg benieuwd, ook wij leren hier weer van, alvast bedankt.
*

Bedankt Willow.
Zal wel volgende week worden,zit een beetje in de onval.
Maar ik laat er zeker een paar zien wink2.gif
Pandora
Vanmiddag gaat het eindelijk gebeuren smiley.gif
willow
Succes........ enne we zijn benieuwd toitoitoi
Pandora
Zo dat viel me toch best erg tegen,dat is toch weer compleet iets anders.
Veel opnames zijn verloren gegaan omdat ik te dicht bij was.
Ook de scherpte viel me tegen,maar heb er i.i.g. weer veel van geleerd.

Heb wel alles zonder flash gedaan,ook geen invul.
Hier enkele voorbeeldjes:

1)
user posted image

2)
user posted image

3)
user posted image
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.