Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: deze snap ik niet
DigiFotoForum > ALGEMENE ONDERDELEN TECHNIEK > TECHNIEKEN - INSTELLINGEN - BELICHTING
deff
Hier een blad zowel de voorgrond als een flink gedeelte van de ja wat is het een stamper ?
is scherp maar het voorste deel van deze "stamper" weer niet terwijl het blad daaronder dit weer wel is.
Wie kan mij dat verklaren?
Het is met de Tokina macro gemaakt en ik heb al zitten kijken. op het verkeerde plaatsje scherpgesteld ( wat natuurlijk zo is ) maar dan dat de rest van het blad wel scherp is , daar kan ik niet bij. Want het lijkt mij dat dan ook dat stuk van het blad onscherp zou moeten zijn.

user posted image
Musicjohn
De scherpte ligt achter het stukje stamper.

Re reden waarom er toch een gedeelte van de stamper schep is komt door de scherptediepte. Een stukje stamper valt binnen de scherptediepte.

Dus inderdaad gewoon op het verkeerde punt scherpgesteld. smiley.gif

wink2.gif
Jan
Om veel van een onderwerp of deel van een onderwerp er scherp op te krijgen moet het zo veel mogelijk in 1 vlak liggen, dat kun je vinden door eerst gewoon te kijken en te onderzoeken welke stand van de camera dan het beste is en vervolgens kijkend door de zoeker dat nog eens te controleren, het is dan een kwestie van kiezen welk punt in elk geval scherp moet wezen als er dan toch nog delen buiten de scherptediepte vallen.

Bij dieren is dat eigelijk vrij eenvoudig: de ogen moeten scherp wezen.

Bij planten: de stamper of de meeldraden

Divers: dat deel kiezen, waar je het eerst naar kijkt, meer instellingen proberen en als je later de beelden op de monitor ziet de beste kiezen (die er dan soms ook niet bij zit en dan kun je weer opnieuw beginnen smiley.gif )

Bij stilstaande onderwerpen kun je ook nog kiezen voor een combinatie van meer foto's met verschillende instellingen, die dan in lagen boven elkaar komen en waarbij je de scherpste delen laat staan.

Overigens kan de onscherpte bij een macroopname best mooi zijn...
deff
QUOTE(Musicjohn @ Jul 02, 2007 10:19)
De scherpte ligt achter het stukje stamper.

Re reden waarom er toch een gedeelte van de stamper schep is komt door de scherptediepte. Een stukje stamper valt binnen de scherptediepte.

Dus inderdaad gewoon op het verkeerde punt scherpgesteld.  smiley.gif

wink2.gif
*

Ok dan gaan we daar ons de volgende keer maar eens op richten ;)

Ik weet wel dat het niet meevalt met een macro geval. Maar wel boeiend om te doen.
Thnx John
deff
QUOTE(Jan @ Jul 02, 2007 10:36)
Om veel van een onderwerp of deel van een onderwerp er scherp op te krijgen moet het zo veel mogelijk in 1 vlak liggen, dat kun je vinden door eerst gewoon te kijken en te onderzoeken welke stand van de camera dan het beste is en vervolgens  kijkend door de zoeker dat nog eens te controleren, het is dan een kwestie van kiezen welk punt in elk geval scherp moet wezen als er dan toch nog delen buiten de scherptediepte vallen.

Bij dieren is dat eigelijk vrij eenvoudig: de ogen moeten scherp wezen.

Bij planten: de stamper of de meeldraden

Divers: dat deel kiezen, waar je het eerst naar kijkt, meer instellingen proberen en als je  later de beelden op de monitor ziet de beste kiezen (die er dan soms ook niet bijzit en dan kun je weer opnieuw beginnen smiley.gif )

Bij stilstaande onderwerpen kun je ook nog kiezen voor een combinatie van meer foto's met verschillende instellingen, die dan in lagen boven elkaar komen en waarbij je de scherpste delen laat staan.

Overigens kan de onscherpte bij een macroopname best mooi zijn...
*

Ok Jan
In dit geval kan ik dus gewoon weer terug naar die vlinderkas smile.gif te leidschendam.
Zal er in het vervolg proberen op te letten bij blommetjes . Ja soms kan die onscherpte mooi zijn maar in mijn geval is dat dus niet, vind ik persoonlijk .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.