Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Detailfotografie van bloem
DigiFotoForum > FOTOBEOORDELING > MACRO & CLOSE-UP
Digilike
Laatst heb ik bij een Eos meeting in Utrecht (Botanische Tuinen) een workshop gehad over detailtfotografie en dat werkt aanstekelijk! Helaas heb ik nog geen tussenringen of een voorzetlens, maar met de 70-200mm L f4 gaat het zoomen heel acceptabel. Gisteren heb ik wat geëxperimenteerd in de kruidentuin van het Archeon. Met deze 2 foto's als voorbeeldresultaten.

Van foto 1 werd in een ander forum gezegd dat het afsnijden van de blaadjes niet zo aansprekend is. De kadering was echter wel bewust gekozen. Wat mij betreft een kwestie van smaak. Van foto 2 werd het harde licht op de vleugeltjes van de hommel jammer gevonden. Zelf vind ik deze foto wel aanspreken door het relatief kleine object dat in de achtergrond in het groot wordt herhaald.

Maar genoeg... aan jullie om er naar te kijken! En voor tips houd ik me van harte aanbevolen!

user posted image

user posted image
jspr
Ik vind foto 1 mooi van kleur en een perfecte DOF, maar de bloem is iets te "treurig" omdat er weinig bladeren op zitten. Dit zal wel door het soort bloem komen denk ik.

Foto 2 vind net als 1 mooie kleuren hebben en een mooie DOF. Tevens vind ik foto 2 vele malen interesanter omdat er iets gebeurd rondom die zelfde "treurige" bloem.
Musicjohn
De eerste foto vind ik persoonlijk helemaal toppie. smiley.gif

De aangesneden blaadjes storen mij absoluut niet, en geeft de foto volgens mij juist kracht. Ook de kleuren en de scherpte zijn lekker.

De tweede foto mist wat scherpte op de wesp. Dat is het onderwerp waar m'n oog direct naartoe getrokken word, dus deze zou ragscherp moeten zijn. De rest van de foto is verder goed hoor. Mooi D.O.F. en mooie kleuren.

Gr. John wink2.gif
Slam-Designs.com
Ik deel de mening van John (oei, das eng wacko.gif ). Foto 1 vind ik zelfs ERG mooi. 30X45 op canvas en ophangen. Schitterend. De wesp is inderdaad niet geheel scherp, klein minpuntje, verder top. Ik doe het je iig niet na angel.gif afro.gif
Digilike
Goh, ook ik deel de mening van MusicJohn! Het moet niet gekker worden! biggrin.gif Die wesp scherp krijgen was inderdaad heel lastig omdat de bloemen behoorlijk bewogen door de wind. Of ze vlogen net weg. Een volgende keer beter! Foto 1 ben ik zelf ook heel tevreden over. Eindelijk mensen die de kadering niet stoort! cool.gif
Slam-Designs.com
QUOTE(Digilike @ Aug 03, 2007 22:21)
Eindelijk mensen die de kadering niet stoort!  cool.gif
*

Er zitten hier vast en zeker mensen die zich er wel (wat) aan zullen storen, maar ik vind dit wel strak!!!
JOOP96
Foto 1 is prachtig van eenvoud... afro.gif
2 vind ik een prachtige compo hebben, persoonlijk vind ik het donkerder en gekleurder hier mooier... voorbeeld

Kadering vind ik stoer en mooier dan naam in foto... afro.gif
brabet
Een uitsnede is super persoonlijk, als je er zelf achter staat, is het geen enkel probleem! Scherpte wel, en dat is bij de bij niet helemaal in orde inderdaad.
Ik snij vaak het bovenste deel van een hoofd om een sterker beeld te krijgen....snappen sommige mensen ook niet cry.gif
Digilike
Thnx voor de bewerking ook! Ik was ff niet actief met posten, dus vandaar de late reactie. Wat de bewerking betreft is het altijd even zoeken hoeveel contrast erin komt en kleur etc. Maar met RAW kun je natuurlijk alle kanten op wink2.gif
Ronald
Ik vind foto 1 erg goed; mooie rustige achtergrond
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.