Auteur Topic: nieuwe laptop  (gelezen 3981 keer)

Offline kolenkid

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
nieuwe laptop
« Gepost op: 23 februari 2020, 19:24:25 »
Een vraag voor de techneuten

Ik zoek een kleine laptop voor als ik op vakantie ben om mijn foto's te back-uppen
13/ 14 inc denk ik aan met windows
Verder geen idee wat ik moet aanschaffen, wat er is zoveel te koop.
Wie kan er iets over vertellen

geen idee waar ik deze vraag moet stellen

als vast bedankt voor het lezen


Ik fotografeer met een canon en wat glasservies

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2020, 21:14:41 »
Ik denk dat je budget ook een grote rol zal spelen.
Heb je hem alleen nodig om te backuppen? Dan een simpel klein ding met veeeel geheugen.
Wil je meer, dan zul je eerst eens moeten zeggen wat je allemaal wilt doen.
Ik heb recent ook een nieuwe aangeschaft en ben voor het "uiterste" gegaan. Komt bij dat het de taak van mijn "grote" pc moet gaan overnemen.
Dus 16 gig intern geheugen 32 bits en 2 TB SDD, stof en waterdicht en "valvast" vanaf 1,5 meter. Afleesbaar met zon, GPS aan boord, alsmede een mogelijkheid om zelfstandig , middels een telefoonkaart, online te gaan.

Gr. MoTo (die een vlaag van verstandsverbijstering had)

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2020, 22:23:27 »
De redenatie van MoTo klopt... (alleen die 32 bit kan ik even niet plaatsen)

Onthoud wel dat als je een nieuwe machine koopt, deze 99.9% van de tijd een online Windows account kent iets waar ik persoonlijk mij groen aan erger. Ik houd alles graag in eigen beheer.
Als je puur en alleen voor opslag kiest, denk dan eens aan een image-tank. Dit is een apparaat waarin je je geheugenkaart in prikt en deze naar een interne HDD kopieerd.
Voorbeeld: https://www.mobile-harddisk.nl/category/250_232/dataopslag-imagetanks-foto-backup.html

Anderzijds is een vouw-pjoetertje wel handig als je de eerste schifting wilt maken uit je gemaakte foto's. Doe je het bewerken 'thuis' op een capabele machine is een eenvoudige laptopje voldoende.
Wil je toch de basale bewerkingen al beginnen moet de laptop meer 'power' hebben. Minimaal 16Gbyte RAM (en dus een 64bit besturing systeem) en een voldoende groot HDD.
SSD (Solid State Drive, heeft chips i.p.v. roterende disks) heeft voor het besturingssysteem (de 'C:\' schijf) voordelen: is gewoon veel sneller dan een mechanische disk.

Loop anders gewoon eens een gernommeerde computerverkoop shop binnen en laat je voorlichten. Doe dit eventueel bij 2 of 3 andere shops, zo heb je een redelijk idee wat je nodig bent.
Bepaal ook op voorhand je budget. Wat ben ej bereid er voor op tafel te leggen...
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2020, 11:02:15 »
En Annette, al voorzien van een nieuwe vouw-pjoeter??
Ik hier iniddels wel, het is de ASUS F571GD geworden. (Hier de info:  https://tweakers.net/pricewatch/1482274/asus-f571gd-bq257t/specificaties/)

Wat ik heb mee laten wegen is de minimale eisen die Adobe stelt voor PS/LR. De pjoeter moest minimaal aan deze eisen voldoen.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2020, 11:05:25 door Andre »
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2020, 17:11:16 »
Leuk ding André, wil je er mee gaan fotosjoppen of ook nog andere zaken?
Gr. MoTo (die nieuwsgierig is)

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2020, 21:43:05 »
Beetje van alles, maar photoshoppen moet wel enigszins soepel gaan. Kan best eens zijn dat ik de vouw-pjoeter eens ergens mee heen moet meenemen, dan heb ik graag de zaken bij elkaar (software matig dan).
Ik kan met deze machine nu ook thuis op mijn mijn netwerk inloggen en bij mijn archieven mocht het nodig zijn (erg handig zo'n NAS  ;) ) omdat die ook als OpenVPN (virtueel privĂ© netwerk) server functioneert. Dan ik het net alsof ik thuis op mijn eigenste netwerk zit, met alle bronnen (NAS, printer etc.) ter beschikking.

(Info over OpenVPN: klik hier maar ff )
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut