Auteur Topic: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)  (gelezen 5202 keer)

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Gepost op: 01 oktober 2019, 21:44:38 »
Ik ben gewoon nieuwsgierig: hoe regelen jullie je fotoarchieven?

Sinds enkele jaren gebruik ik een privé cloud die ik zelf kan instellen naar eigen believen.
Dit apparaat (officieel een 'Network Attached Storage', of NAS in het kort) staat hier op de plank en is alleen voor mij zelf beschikbaar.
Het gaat om een Synology DS918+ die ik voorzien heb met 4x 4Tbyte harddisks in RAID-5.
Nu snap ik dat er mensen zijn die gelijk afhaken na deze kreten, hier een korte uitleg:

Synology is het merk, DS918+ het type.
Zo zie ie er uit:


Dit ding heeft geen toetsenbord, muis of beeldscherm aangesloten, alleen een stroomadapter en 1 (of 2) netwerk kabeltjes.
RAID-5 wil niets anders zeggen dat 3 van de 4 schijven voor DATA gebruikt worden, en de 4e de controle-data bevat. Effectief heb ik dus geen 4x4Tbyte (16Tbyte) maar 3x4Tbyte (12Tbyte) data-ruimte. De controle-data zorgt er voor dat als er één harddisk kapot gaat, ik een nieuwe HD (gelijk groot of groter) in kan schuiven en dan op 'herstel' klikken kan.

Door middel van het pakket "Synology Drive" worden de toegevoegde bestanden direct gekopieerd naar deze NAS. Op deze manier heb ik dus op minimaal 2 plekken mijn fotobestanden opgeslagen: 1x op mijn PC, en 1x op de NAS.

Naast deze DS918+ heb ik ook nog een DS218+ (is een maatje kleiner, kunnen 2 harddisks in) welke ik als photo-station en e-mail server heb ingericht.
Gedetailleerde info: https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/hulpmiddelen-pc-s/synology-nas
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline Musicjohn

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2019, 23:31:56 »
Huh? DS918+  ???

Ik heb hier exact dezelfde staan, alleen bij mij heet hij "DS 418 play"

Heb er 4x 6Tbyte in zitten, ook RAID 5 configuratie. Maar ondanks die enorme capaciteit toch alweer 80% vol.  :-\


Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2019, 23:52:01 »
Hier meer uitleg: https://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/wat-betekent-de-'j'-achter-een-typenummer/
De DS418Play en DS918+ lijken i.d.d. uitwendig het zelfde, inwendig daarentegen....
Verder heb ik mijn DS918+ nog voorzien van extra 4 Gbyte RAM en 2x 256Gbyte M.2 SSD cache schijven.

Hier de verschillen: https://www.synology.com/nl-nl/products/compare/DS418play/DS918+
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2019, 23:55:36 door Andre »
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline Musicjohn

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2019, 12:14:05 »
Ah... dank voor de uitleg.  ;)

Het ding doet wat het moet doen, en ik ben er erg blij mee. Mijn echte probleem is dat ik niets kan weggooien. Ik bewaar echt alles!

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2019, 12:25:23 »
Mijn echte probleem is dat ik niets kan weggooien. Ik bewaar echt alles!

Herkenbaar....  ::)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2019, 19:44:17 »
Nou dan ben ik eenvoudiger. Om te beginnen heb ik aanmerkelijk minder foto's. Ik ga met max. 24 opnamenmogelijkheden van huis ( 2 rollen middenformaat) en kom meestal met minder thuis. Na ontwikkelen negatieven bekijken en alleen dat scannen wat goed is. Dan daaruit weer een keuze maken en de rest overboord kieperen. Zo houdt ik na een middag fotograferen zeg 10 bestanden over. Die heb ik apart op 2 schijven staan en dan heb ik uiteraard nog altijd het negatief.
Gr. MoTo (die het graag overzichtelijk houdt)

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2020, 17:20:40 »
Ik wil even verder gaan in dit (oudere) topic.
Ik merk dat ik de hoeveelheid didtale foto's die ik heb eigenlijk nog nauwelijks bekijk.  Dus anderen kijken hier al helemaal niet meer naar.
Betekent dus eigenlijk: waarom bewaar je ze dan???
Die vraag stel ik mezelf steeds meer.
Ben eens eerlijk voor jezelf. Hoe dikwijls kijk je terug in je eigen archief. En dan bedoel ik; kijken om van de genieten.
Ik heb de bewerkte digitale foto's laten afdrukken en ben in feite van plan alle digitale archieven weg te fl....
Vanwege meerdere reden heb ik ze nu al ruim 2 jaar niet meer ingezien en ook niet gemist.

Gr. MoTo (die liever vooruit kijkt)

Offline Bagtjuh

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1156
  • Geslacht: Man
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2020, 19:02:59 »
MoTo ik ga hier helemaal in mee.
Zelf kijk ik al jaren niet meer in mijn archief (die best groot is moet ik zeggen).
Ik gooi dan ook nu al gelijk veel weg bij het uploaden en wat im dan bewaar is niet veel en maar tijdelijk.

Maar mijn archief nu weg fl*****....... ???

Neen.

Nog niet...

Gr Bagtjuh ( die morgen voor een paar dagen naar Vlieland gaat en zelfs geen camera mee neemt)

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money.

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2020, 20:27:08 »
Naar Vlieland . . .!!!!   Lijkt me prachtig. Veel plezier daar.

De stap naar helemaal wegfl*****   komt nog wel  ;)

Gr. MoTo (die best een beetje jaloers is)

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2020, 21:29:44 »
Ik kijk af-en-toe wel eens in mijn archief. Puur om te kijken of ik er meer uit kan halen nu ik ietsje meer weet van photosjop.

In April 11 dagen naar Gran Canaria, en er gaat wel gear mee...
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut

Offline MoTo

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 738
  • Geslacht: Man
  • Als je een schrijvvout vind, mag je hem hebbe
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2020, 16:08:37 »
en maar hopen dat Corona geen parten speelt.

MoTo (die het liefste thuis is)

Offline Andre

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1292
  • Geslacht: Man
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn webstee...
Re: Je fotoarchief... (Hoe regelen jullie dit?)
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2020, 16:15:58 »
Dat hopen wij ook, maar heb begrepen dat zodra er een negatief reisadvies is, we de betaalde centen terug krijgen.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut