Ik ben gewoon nieuwsgierig: hoe regelen jullie je fotoarchieven?
Sinds enkele jaren gebruik ik een privé cloud die ik zelf kan instellen naar eigen believen.
Dit apparaat (officieel een 'Network Attached Storage', of NAS in het kort) staat hier op de plank en is alleen voor mij zelf beschikbaar.
Het gaat om een Synology DS918+ die ik voorzien heb met 4x 4Tbyte harddisks in RAID-5.
Nu snap ik dat er mensen zijn die gelijk afhaken na deze kreten, hier een korte uitleg:
Synology is het merk, DS918+ het type.
Zo zie ie er uit:
Dit ding heeft geen toetsenbord, muis of beeldscherm aangesloten, alleen een stroomadapter en 1 (of 2) netwerk kabeltjes.
RAID-5 wil niets anders zeggen dat 3 van de 4 schijven voor DATA gebruikt worden, en de 4
e de controle-data bevat. Effectief heb ik dus geen 4x4Tbyte (16Tbyte) maar 3x4Tbyte (12Tbyte) data-ruimte. De controle-data zorgt er voor dat als er één harddisk kapot gaat, ik een nieuwe HD (gelijk groot of groter) in kan schuiven en dan op 'herstel' klikken kan.
Door middel van het pakket "Synology Drive" worden de toegevoegde bestanden direct gekopieerd naar deze NAS. Op deze manier heb ik dus op minimaal 2 plekken mijn fotobestanden opgeslagen: 1x op mijn PC, en 1x op de NAS.
Naast deze DS918+ heb ik ook nog een DS218+ (is een maatje kleiner, kunnen 2 harddisks in) welke ik als photo-station en e-mail server heb ingericht.
Gedetailleerde info:
https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/hulpmiddelen-pc-s/synology-nas