Al langere tijd spelde ik met het idee om iets met een tekentablet te gaan doen.
Puur bij toeval kwam ik in de Mediamarkt een exemplaar tegen die niet gelijk erg duur was:
WACOM OneMijn eerste indruk was direct al niet verkeerd. Je sluit het apparaat via USB aan op je PC (geen idee of het ook onder MAC werkt) en je kunt in principe al aan het werk er mee.
Het behoeft wel enige oefening omdat je gewend bent het pennetje op het tablet te laten staan, maar dat geeft het zelfde effect als linker muisknop ingedrukt houden. Je moet dus het pennetje iets boven het tablet houden, 5mm is al voldoende.
Mijn exemplaar is ook druk gevoelig, dus door harder het pennetje op het tablet te drukken kun je dikkere strepen trekken, net alsof je een viltstift gebruikt.
Ik moet zeggen dat het erg prettig werkt als je bijvoorbeeld een takje of grassprietje weg poetsen moet in Photoshop.
Elkweg, hier een info filmpje:
Ik heb de small versie, het filmpje laat een grotere variant zien maar werkt verder het zelfde.
Je kunt de tablet ook in andere applicaties gebruiken, het werkt verder net als de muis doet.
Punt op het tablet drukken = linker muisknop, pen er boven houden is geen muis-knop indrukken.
De 2 knoppen op het pennetje kun je door de software (moet je wel even downloaden en installeren) kun je naar eigen inzicht programmeren.
Ik vind het een erg handig stukje gereedschap voor de fotobewerking, prettiger dan alleen een muis.
Om een idee te geven hoe groot mijn tablet is:
Het Euro muntstuk even ter vergelijk. Het werkoppervlak is gelijk aan het beeldscherm, maar door de software kun je dat naar wens aanpassen. (uitleg hierover ook in het filmpje)
Mijn ervaringen hiermee zijn positief... De leercurve "er mee omgaan" is goed te doen voor de meeste mensen onder ons verwacht ik.
Ikzelf ben linkshandig, maar ondervind totaal geen hinder zoals je wel eens met standaard scharen hebt als linkshandige. (met links knippen met een 'gewone' schaar lukt bijna niet normaal)